Aktuality ze třidy Tygříků
Co se učíme v březnu ?
Březnové téma se jmenuje SLUNÍČKO .
1. Učíme se o příchodu jara, o tom, jak se mění příroda, počasí , hledáme a pozorujeme první květiny a živočichy. Budeme pozorovat pupeny, klíčení a růst květin z cibulek , zasejeme si osení a čočku.
TÁTA VČERA NA VENKU
NAŠEL PRVNÍ SNĚŽENKU
VEDLE PETRKLÍČ - ZIMA UŽ JE PRYČ.
Březen, březen, za kamna vlezem.
Zazpíváme si a zahrajeme na tělo :
Kudy chodí jaro, zelenými vrátky , stejnou cestou za rok, půjde zase zpátky.
zas bude mít šaty z jasných modrých výšek a věneček zlatý, celý z pampelišek
Kudy chodí jaro, zelenými vrátky, stejnou cestou za rok půjde zase zpátky k nám .
Na jaře, na jaře, čáp jede v kočáře, hej hopy, hej dupy, hej hopy hop
Čáp veze sluníčko, točí se kolečko, hej hopy, hej dupy, hej hopy hop.
2. Povídáme si o domácích zvířátkách - jak se jmenují samci, samice a mláďata ,jak vypadají, čím se živí, kdo se o ně stará, jak spolu mluví . Trenujeme výslovnost hlásek Č a K , sluchově rozlišujeme Č a Š, poznáváme počet slabik ve jménech zvířat , poznávám zvíře podle první a poslední slabiky a hlásky. Vymýšlíme hádanky a řešíme je. Počítáme počet nohou, určujeme kdo je větší a kdo je menší a čím se liší . Budeme zvířátka kreslit, modelovat i malovat.
KOČIČKO BÍLÁ, POJĎ Z PŮDY DOLŮ
MÁM TROCHU MLÍČKA, VEZMEM SI SPOLU.
ALE JEN POLOVIC, SLYŠÍŠ TO MACKU !
TY NEZNÁŠ ZPŮSOBY, STRKÁŠ TAM PACKU .
Zazpíváme si Když jsem já sloužil
My jsme hravá koťata
Malé kotě spalo v botě
Přečteme si knížku Z deníku kocoura Modroočka
3. Zvířátka - kamarádi ?
Přemýšlíme o tom, proč lidé zvířátka chovají. Kdo je pomocník / užitek domácích zvířat / a kdo je hlavně kamarád / domácí mazlíčci / . CO VŠECHNO BYCHOM NEMĚLI, KDYBY NEBYLO ZVÍŘATEK . Budeme hmatem poznávat peří, vejce, vlnu, kůži, kožešinu , uděláme si výstavku a ochutnávku živočišných potravin. Zahrajeme si na farmu s čepičkami zvířátek.
TAKÉ SE UČÍME, JAK SE KE ZVÍŘÁTKŮM CHOVAT, ABY NÁM NEUBLÍŽILA A TAKÉ, ABYCHOM MY NEUBLIŽOVALI JIM.
Zazpíváme si : Skákal pes
Kočka leze dírou
Měl jsem myšku tanečnici
Krávy, krávy
Když se zamiluje kůň
Budeme zvířátka pozorovat i na procházkách, sledovat jak se pohybují a co dokáží.
CO SE UČÍME V DUBNU ?
Téma se jmenuje BERUŠKA aneb Děti, pozor, červená !
V 1.týdnu nazvaném " Všechno jezdí co má kola " se budeme učit o dopravních prostředcích , kde se pohybují, co je pohání, jak nám pomáhají a jak se chovat, aby nám neublížily. Budeme si stavět různé dráhy, hrát si na vlak , na letiště , hrát si s auty. Budeme se učit co správně dělat na červenou a zelenou, budeme poznávat první, poslední , vlevo,pravo, vpředu, vzadu .........
A také si zpívat / Sluníčko, sluníčko, popojdi maličko .... / a cvičit s kroužky , a kreslit dopravní prostředky
Jede auto z kopečka, cesta není hřiště
jestli nemáš kolečka, nehraj si tu příště !
Tam kde auto vyletí, není hřiště pro děti.
SEMAFOR
Ty dva brášky dobře známe, však je často potkáváme.
Bydlí v malém domečku, každý v jednom kolečku.
Teď už se aut nebojíme, basta fidli, ne a ne,
když ty brášky poslechneme,
tak se nám nic nestane .
Ve 3.týdnu : BERUŠKO, PŮJČ MI JEDNU TEČKU - budeme procvičovat počítání - určovat méně, více, stejně, rozdělovat počet 1 - 7 různými způsoby, Také budeme řadit obrázky - poznávat první - poslední, nahoře, dole, uprostřed, vpravo a vlevo. Zacvičíme si s početními kostkami . Zahrajeme si početní bingo a různé stolní hry s počítáním. Zazpíváme si písničku Beruško půjč mi jednu tečku .
ve 4.týdnu PRVNÍ,TEČKA, DRUHÁ TEČKA ...
si budeme opakovat levou a pravou stranu, pořadí předmětů a číslice
šla ovečka do kopečka.
Co se učíme u Tygříků v listopadu ?
Téma v listopadu se jmenuje PANENKA a je celé o našem těle a o zdraví
1.týden : NAČ MÁ ČLOVĚK SMYSLŮ PĚT ?
Poznáváme svět našimi smysly - k čemu slouží oči, uši,nos, kůže, jazyk ?
budeme hrát různé smyslové hádanky a hry, budeme hrát pexesa,stavět různé skládanky a mozaiky podle předlohy, rozlišovat detaily A ROZDÍLY u dvojic předmětů,řadit velikosti, poslouchat a poznávat různé zvuky, hmatem poznávat chlad, teplo, jemnost, tvrdost, hrubost, ochutnávat slané, sladké, kyselé, hořké, rozlišovat vůně, třídit hmatem drobné předměty - těstoviny.....Budem chodit po různých materiálech naboso, abychom poznali, že poznáváme kůží ...
Budeme cvičit s různými míčky - měkkými i tvrdými , hladkými i masážními.
NAČ MÁ ČLOVĚK SMYSLŮ PĚT ?
ABY MOHL POZNAT SVĚT.
HMATEM POZNÁŠ, CO JE HLADKÉ,
CHUŤ TI POVÍ, CO JE SLADKÉ
ZRAK NÁM SLOUŽÍ KE KOUKÁNÍ
A SLUCH ZASE K NASLOUCHÁNÍ,
ČICH TEN VŽDYCKY VYZVONÍ
KDYŽ MI NĚCO NEVONÍ ....
NĚCO JE KULATÉ, NĚCO JE HLADKÉ
NĚCO JE KYSELÉ, NĚCO JE SLADKÉ.
HRÁŠEK JE KULATÝ, ČOČKA JE HLADKÁ,
ZELÍ JE KYSELÉ, MRKEV JE SLADKÁ .
2.týden - TĚLO JAKO SKLÁDANKA
Budeme si povídat jak vypadá naše tělo, co jsou to kosti, svaly, klouby a k čemu je potřebujeme. Budeme skládat magnetickou kostru , puzzle Moje tělo, zahrajeme si na krvinky a srdce, budeme hrát různé stolní hry na rozvoj jemné motoriky, zrakového vnímání a pexeso pro uši , postavíme si panáčky ze stavebnice.
Zahrajeme si sluchové BINGO , budeme si hrát na lékaře - rentgenovat, ošetřovat.
básnička :
MÁME MALÝ SOUDEČEK,
NAD SOUDEČKEM KYVADLO,
NAD KYVADLEM MLSADLO,
NAD MLSADLEM ČICHADLO,
NAD ČICHADLEM MRKADLA
A PO STRANÁCH SLUCHADLA.
A NAHOŘE ROVINKA,
NA NÍ ROSTE HOUŠTINKA.
PÍSNIČKA s ukazováním : Hlava, ramena, kolena, palce, 3x
oči, uši,ústa nos.
3.týden : JAK PRACUJE MOJE TĚLO ? Jak chránit svoje tělo ?
Budeme si povídat o tom, jak dýcháme, co se děje s jídlem a pitím v našem těle, co jsou to ledviny, plíce, srdce... Zkusíme si různé dechové hry, budeme sestavovat dřevěné puzzle lidského těla s orgány.
Zahrajeme si na BOJ bacilů a bílých krvinek a popřemýšlíme co dělat, abychom byli zdraví.
básnička :
Hrozný kašel si mě našel
Na nohy zima a v nose rýma
Až to bude lepší
uděláme : hepčí !!!!
písnička _ SLŮNĚ STŮNĚ
4. týden : PANENKA DOMA A VE MĚSTĚ aneb Kde jsme DOMA ?
CO JE TO DOMA ? Náš byt, náš dům, naše město, naše republika - to bude téma posledního týdne, protože DOMA, TAM JE NEJLÍP. Budeme si povídat, jak se jmenují pokoje v bytě, co tam patří za vybavení a kde jsme nejradši.
Domov je i naše město - jak se jmenuje a co je v něm hezkého a zajímavého ? Kam rádi chodíme ? a KDYBYCHOM SE ZTRATILI - ZNÁME ADRESU ?
A jak vlastně mluvíme / ČESKY / a proč ? Jak se jmenuje naše republika ?
Budeme stavět ze stavebnic domy, město. Budeme třídit, jaký nábytek do bytu patří a kam . Budeme se učit, co je to vchod,východ, přízemí, střecha, první patro, podkroví, panelový dům, sídliště, kostel, radnice, hotel,..... Zopakujeme si předložky - před, za, mezi, vedle, nad, pod , mezi.....
CO SE UČÍME V KVĚTNU
Květnové téma se jmenuje MAMINKA.
V 1.týdnu MOJE RODINA budeme vyprávět o tom, jak si všichni v rodině pomáháme, kdo má co za úkol, jak se máme rádi, jak se vlastně jmenujeme a kdo do naší rodiny patří.
Budeme vyrábět dárečky pro maminky k Svátku matek , učit si básničky a písničky.
ve 2.týdnu JAK JSME PŘIŠLI NA SVĚT - budeme si prohlížet svoje fotografie z miminkovského období a hádat KDO JE KDO. Budeme stavět PUZZLE " U maminky v bříšku" , říkat si jak rosteme a měníme se. Porovnáme, co miminko už umí, co potřebuje, jak se o ně musíme starat. Budeme si hrát s panenkami i na porodnici a navštíví nás i opravdové miminko. A také si jedno miminko vyrobíme z papíru .
ve 3.týdnu ČÍM BUDU ? si budeme hlavně hodně hrát - na kadeřníka, na pekaře, na cukráře, na truhláře, na stavitele,na hasiče, na policisty.... Budeme se učit kličky a šněrování .
Budeme se učit, proč je práce důležitá , co je to výplata , peníze, bankomat.
Zkusíme hádat, co by se stalo, kdyby lidé nepracovali . Budeme také řešit hádanky, zpívat o řemeslech a o tom, co dělá maminka a tatínek .
ve 4.týdnu MAMKO, TAŤKO , NAUČ MĚ , JAK SE CHOVAT BEZPEČNĚ
Budeme simulovat různé zvláštní i nebezpečné situace a přemýšlet jak je řešit / cizí lidé, injekční střídačky, alkohol, cigarety / . Budeme přemýšlet co dělat, když se ztratíme,když uvidíme požár, nehodu, zraněného nebo nemocného člověka......
Naučíme se důležitá čísla 115, 112 a svou adresu.